Reklama
 
Blog | Hana Deutschmann

Angela Merkel rozhodla bez nás o nás.

"Islám patří k Německu" rezolutně prohlásila. Žádné další debaty. Je to holt kancléřka pro každou situaci. Nějaké pochybování, obavy, intelektuální diskuze? Zbytečné, politická situace je přece jasná. Jak pro koho.

zabí

Německá kancléřka se do vnitřních problémů svého království nikdy moc nemíchá, její prkna mají jinou dimenzi. Snad právě proto vyznělo její – Islám patří k Německu, jednoduchá věta, jako definitivní deklarace a měla zakončit nekonečné debaty a diskuze o migrantech a islámu, které momentálně zmítají německou veřejností. Její postoj – ‚nechte to na mně, já už to vyřeším‘ – nevyvolal právě potlesk, spíše mlčení, rozpaky. (Mimochodem, Merkel použila předložky zu, což může znamenat do Německa nebo umírněnější k Německu.)

Podle mnohých kompetentních politiků je její prohlášení vzhledem k dnešní politické situaci při nejmenším problematické a necitlivé. Pojetí islámu, coby část německé kultury, jinak se její deklarace interpretovat nedá, kritickou debatu spíše ještě podnítila a mnohé politiky a občany pobouřila. Nešetřila ji ani vlastní partaj, CDU.

Reklama

„Muslimové v Německu k nám patří, ale ne islám,“ tolik jeden z nejvěrnějších, Volker Kauder, jak cituje politický magacín Der Spiegel. 
Také předsedkyně bavorského zemského sněmu se jasně distancovala:
  „Já jsem ale jiného názoru. Německo je křesťanská země.“ Její slova potvrdil také její ministr vnitra:
  „Německo je křesťanská země, tato (A.M.) věta ukazuje špatný směr a nikam nevede, Bavorsko je křesťanská země, a tak to zůstane…“. 
Saský ministerský předseda se ohradil velmi rezolutně, „islám nepatří k Německu, a už vůbec ne k Sasku.“

Také dopisy čtenářů mluví jasnou řečí. Na veřejnosti převládá spíše skepse a obavy z dalšího vývoje v zemi. Na rozdíl od ‚těch nahoře‘, je Otto normaler denně, pozitivně i negativně, s islámem svých sousedů konfrontován. Situaci posuzují většinou realisticky.

Především je tu velký problém, jak píše jeden čtenář – německá média a politikové nemají žádný nebo minimální vliv na postoje a názory muslimů v zemi. Většina z nich sleduje výlučně TV muslimských zemí.
   „Co znamená dnes pojem národ…dobrovolné společenství bez ohledu na původ a náboženství, pokud uznávají demokratické zásady. Islám má deficity, které se e,dají s demokracií spojit.“
   „Islám v dnešní podobě nepatří do Německa, nene, Mutti“, míněna je všemocná A. Merkel. A dále dodává:
„V mém městě je spousta Asiatů, výborně integrovaných. Proč ne korán?“ Dopis končí rezolutně:
„Nemám naprosto chuť naše kredo svoboda-rovnost-bratrství, které jsme vybojovali, obětovat nějaké ideologii.“     

 Já se nemohu zbavit dojmu, že si kancléřka nelámala moc hlavu, prostě větu hodila do prostoru, ale o realizaci téhle bohulibé téze v denní praxi už neuvažovala. její občané ale zažívají praktikovaný islám denně, a proto ten údiv a otázky. Patří k německé kultuře dnes zotročování žen, nesvoboda slova….?  

Problémy a obavy nejen v Drážďanech a Lipsku, problémy a strachy mají v Německu i umírnění muslimové, hl. ženy. Je to k nevíře, jak se jejich strachy mezitím zamlčují. Mladí muslimští radikálove otevřeně zvedají hlavy a beztrestně šikanují na německých ulicích modernější muslimky. V ženském časopisu Emma referuje mladá marokánská novinářka o svých zkušenostech ve Wuppertalu a Dueseldorfu, kde už na ulici hlídají otevřeně-skrytě mladí radikálové a nabádají ženy – sestro, proč nemáš šátek?

„Jak daleko to může jít? Až dojde k bití nebo kamenováni?“, ptá se mladá žena. V dnešní situaci je obdivuhodné, že se nebojí psát tak otevřeně o svém strachu. Stát mlčí. Mnoho jiných muslimských aktivistek, Kelek, Ateš, Cileli, zmizely z veřejnosti. Mezitím se také podařilo umlčet těch pár německých kritiků, kteří se ještě odvážili něco říci proti pochybným ústupkům státu vůči konzervativním muslimům nebo se snažili v muslimských ghettech něco pozitivně změnit, jako starosta v berlínské čtvrti Neukoeln, Heinz Buschkowski. Už bývalý, protože to vzdal, dal  výpověď.  

A teď, po vraždách v Paříži a jinde, jsou všichni politici šokovaní, jakoby všichni tito atentátníci spadli z čista jasna z nebe, neočekávaně a nepředvidatelně. Zřejmě žijí v jiné dimenzi než normální smrtelník. Mimochodem, pokud byli oběti muslimského teroru ‚jen‘ Židé, nikoho to moc nevytočilo, žádné pozdvižení!

  Právě zavčas, jako na objednávku, v den vraždění v redakci časopisu Charlie hebdo, vyšel nejnovější romám Michela Houellenbecqa, Soumission, podrobení.  Žádná provokace, nic ostrého, jak jsme od tohoto francouzského filozofa a spisovatele zvyklí, a přesto je to příběh na nejvyšší míru provokativní a varující. Kruté rozpitvání plíživého přerodu západní demokracie v autoritářský islámský stát. V románě není ani stopa nějaké islamofobie nebo rasismu, je to náš příběh, jde o naši kultury, naše tradice, naši zbabělost a pohodlnost. Román varuje – ne před islámem – varuje nás před námi.

 Je velmi zajímavé, že se tahle kniha diskutuje více v Německu než ve Francii. Všichni spekulují proč? Podle mne je odpověď jednoduchá. Němci si mohou přečíst černé na bílém, co se neodvážují ani myslet, a už vůbec ne říct nahlas.

Islámský teror a jeho příčiny ztrácí konečně svoji politickou nekorektnost, diskutuje se otevřeněji, opatrně i odvážněji, naivně a skepticky, člověk se jen může divit, kolik odborníků na islám se tu najednou objevilo.
A světe div se, objevil se , i když spíše potichu a opatrně, požadavek, že by jako nejúčinnější prostředek proti islamistickému běsnění byl zreformovaný islám, zmodernizovaná interpretace Prorokových výroků. Prostě, osvobodit korán z jeho pouštních pout.

 Slovy bývalého minisrta Otto schiller:
„Muslimové patří každopádně do Německa, ale islám má tolik variant, že nikdo nemůže paušálně tvrdit, islam patří k Německu….Já bych si přál, aby všichni muslimové v Německu povstali a proti tomu – (případ blogera Raifa Badawi v S. Arábii)- demonstrovali“. Míněn je trest bitím a trest smrti v muslimských zemích.
„Muslimové, místo aby kriticky diskutovali, dělají ze sebe oběti.“